Insulinpump del.2

Måste skriva om detta eftersom de blev lite fel sist!
Först ang typ 1 diabetes, visst är de ärftligt, men ej så vanligt! Mest om de kommer från pappans sida. de sägs att de är ca 4 % medan  de från mammans sida är 2 % ärftligt! Ofast är de så att man enkelt får de av ren otur!!!!

Sedan om min pump!!! visst självklart är ja nöjd med den! har nog aldrig varit utan så många känningar! har kanske haft så några känníngar att man kan räkna på en hand sedan pumpen blev min ägodel!! bra de!
Samt mindre insulin, kanske... ialalfalll långtidsinsulinet som jag tidigare tog ca 20 enheter lantus! mendan ja nu tar 15 ENHETER basal!!! och då kanske den ej är färdig inställt!!! de återstår att se!

Men de som jag tycker är jobbigt som ja tidigare skrev är att om man äter ngt sött så påverkas bs enormt mycket!!! och visst ja äter candy ibloand men ej varje dag!
samt ja tränart o rör mig som ja skall!!!! så de är ej därav de hela! utan kanske mer så som jag trott de skulle vara att leva med isnulinpump! att de skulle vara lättare att kunna unna sig dessa saker!

visst med tex en prommis att kunna slå ner på basal dosen i % är ju toppen! har ej hunnit prova de men de kommer då ja blir frisk!
men sedan har ja provat att öka  bolos doserna i flera timmar då ja ätit godis! de fungaerar bra . lite svårt bara att veta i hur många timmar ja skall låta den gå!!! ngn som vet o brukar göra så????

men men , nu vet ni!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Teija

Hoppas att du kryar på dig nu. Vila så mycket du kan nu, så kan du köra på sedan!



Vad kul att du trivs så bra med din pump:D

E brukar inte köra förlängd bolus på godis. Hon använder dubbel förlängd bara om hon äter pasta av vanlig sort eller pizza... eller om hon äter av någon buffe som hon äter länge och mycket av. Då tar hon t ex 60% direkt och 40% på 3 timmar t ex.



Var rädd om dig, kramisar

2009-10-21 @ 15:35:31
URL: http://varannandag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0