Jävla diabetes

Idag känner ja mig så nere, mår piss och hatar min diabetes med än någonsin, varför just jag???
Vaknade nämligen upp kl 06 imorse strax innan mannen skulle till jobbet, ja sade åt han att han var tvungen att stanna hemma, trodde ja blivit magsjuk, måddde så illa, spyfärdig o sånt!

Efter ngn timme i sängen så kom de upp, ja sprang på toa, fy faan , tog i så ja pinka på mig<:) sorry men sant!
Tanken sedan slog mig, just de mitt blodsocker måste ja ju kolla, tänk om de är en ketoadios!!!!
Eftesom ja åkte in med samma symtom men då även ont i bröstet!

Så ja kolla mitt bs, de var på 24. haalllååå å 24 är ej farligt om man har sprutor men med pump kan de vara livsfarligt. Så jag tog 8 enheter för att få ner det o kolla mitt bs efter en timme men då låg de på 26,6. hmmm.

Då slog tanken mig igen, pumpen, de måste vara stopp i  slangen, o ja som bytte allt i går kväll.. Men de måste ha blivit ngr fel då, så troligen har ja legat under hela natten utan insiulin...

Tog då min spruta o gav mig 8 enheter o kollade även de efter en timme, hade då gått ner till 23. men mådde inte illa då iallafall. Fick mig även ngr timmar sömn och vaknade upp vid 11.30 med ett bs på 11,1. jiååi.

Nu mådde ja bättre, ej illa men kroppen var som en slapp spagetti, ja klarad  ej enss klä mig , så åseg , ont i leder och allmän BLÄÄÄÄÄ.. fasiken va illa o dåligt man kan må, trodde verkligen inte de. hade verkligen helt ärligt hellre dött än att må så igen... men nu börjar ja känna mig hel igen, tack  vore att ja har vä'rldens bästa man.... och svärisar så klart!

Men fy faan, tror faktiskt de är säkrare med pennor än med pump, de få gng ja använt mjuka nålar har detta hänt, så nu är de bara stål nålar som gäller för mig!........ jo just de, ja ringde även in till min sköterska  som hjälpte mig lite o sade att de troigen var en ketoasidos som ja fick.

Kroppen reag som att man är magsjuk men de är då ketoa. så många tar fel på det.! Men nu vet ja mer om hur ja skall göra. .... för de första massa med insulin, dricka mycket för att kunna kissa ut gifterna, de är enda sättet att bli fri från detta.


Men folk där ute, faan va glada ni skall vara att ni ej lever med denna sjukdom! och ni diabeteiker, har ni varit med om detta ofta, då de händer mer de med pump?????

 


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Bara en fråga... varför skulle det vara farligare med pump än med sprutor för? Det är lika "farligt" vilket som. Men tipset är att du ger dig direkt med spruta istället för att pumpa in med pumpen. För det tar längre tid för insulinte att "fungera" med pump än med sprutor.

Men har du testat ketonerna när du hade 24?

2010-02-05 @ 19:55:17
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: Catta

Heej Elisabeth. Skälet till att de är farligare med pump är att d inte får ngt alls insulin om den stannar el tar stopp men kör du med pennor så har bu du alltid lågtids insulinet i kroppen viken du ej har med pump. Man klara ej sig utan o måste byta ganska direkt . Ja ja testa ketiner vilket visade fullt utslag:(. Puss tjejen

2010-02-05 @ 22:46:29
Postat av: tess

men ösch gumman att du blir så dålig vid högt socker? Det har aldrig hänt mig så jag vet inte alls hur det är. Men just det högt-lågt-högt-lågt dagarna e man rätt körd i hövvet sen. Jag hade 3 känningar igår vilket jag blir seeg på. Va tvungen att vila en halvtimma när ja kom hem från jobbet så jag pallade att spela match på kvällen.

Hoppas du mår bättre idag <3



Pöss pöss

2010-02-06 @ 13:25:04
Postat av: Anonym

Hej Tess. Tack gumman mår bättre idag. De är inte att ja låg så högt som gjorde att ja mådde dåligt utan av ketonerna ( gifterna) som orsakade det. Läkaren sa att man lätt förknippar de med magsjuka . De är just de att ja ej har ngt långtids insulin i kroppen så ja var utan insulin i 8 timmar då gör de även sina spår;( men nu är ja fit for fightig.;) puss tjejejn , hoppas matchen gick bra

2010-02-06 @ 15:06:50
Postat av: sanna/sannispannisen

stackars dig gumman..deta är en av anledningarna till att jag inte vågar skaffa pump, fast har man spruta hemma och det är okej att ta den så är det kanske lugnt?

typ alla jag vet med pump råkar ut för detta. du är så duktig hur som helst.

pussen

2010-02-10 @ 01:54:07
URL: http://s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0