Ketoner och åter ketoner.

Idag har dagen verkligen inte startat alls mig! på värsta tänkbara sättet.. Jag hatar verkligen mitt liv dessa dar.

Vaknade nämligen upp kl 05 och mådde så illa, så ja fick gå o spy, tig även då mitt bs som var på 25.5.
Tog 8 enheter med pennan och bytte nål till pumpen!

Yttligare ngr timmar senare efter att sovit, mannen stannade hemma o tog Tripsie...
Vaknade ialalfall upp och kolla bs som då var nere på 9.8 så då åt ja min frukost med dottern o mannen. tog mina enheter samt lite mer (4.5 enheter)

Och vid 10.30 tog ja Trispie till sängen för lite sovatid innan lunch då hon vaknat tidigt..
Efter ett ag började ja må skit illa igen, spyfärdig o så seg... kollade då bs som låg på 25 igen

Blev då irreterad o rädd så ja ringde in till min sköterska eftersom urinstickan ja kissade på var så ful, den hade högsta utslag på urin, de förstår ja men sedan var den nästa värst på ketoner med!
Tack vore Åsa här från bloggen som lärt mig nu hur de fungerar) tack igen!

Så jag ringde in och fick förklara och kände mig lättnad efteråt... vi höjde pumpen på temporärt höjning under 6 timmar, samt hon berättade hur viktigt de är att äta då man har så här!
ja som är livrädd för att äta då ja har högt. men ja skulle iallaf ta enormt mycket insulin till...
sedan skulle jag kolla bs och urinsticka efter ngn timme!

Så har ja nu gjort. kollat bs hela dagen  och inte ett värde under 19 i bs!!! hmmm...
har nu även lärt mig att ställa in inställningarna så min pump räknar ut hur mycket insulin jag har kvar i kropppen när jag knappar in mitt nya bns värde för att se hur mycket extra insulin jag behöver ta!
Så skön detalj som bara var en inställnings sak;)

Hatar att må så här! även om man fått bort illamåendet så är kroppen så seg, ont och man orkar knappt röra lillfingret, så jag har legat i sängen hela dagen!

Nyss ätit och kollat bs, 19.9.. tog mig 5 enheter till maten samt 3.5 enheter innan för att pumpen rek detta!

Hoppas på nedgång nu annars  blir de snart pennan igen tills ja är nere under 10.





Min sköteska sade även att jag verkar vara en person som är enormt känslig mot ketoner och när man har pump är de ännu värre och känsligare!
Innan ja fick pumpen hade ja aldrig en sådan här tid, ja kunde ligga högt men aldrig må så här!

De förklarade hon i att då hade ja ju Lantuset, (långtidsinsulinet i kroppen)

Sedan så sade hon att de kunde vara så att ja kanske inte var rätt person för att ha en pump!
Tänka sig att hon sade så , de som alltid varit så positiva och fått en att kämpa mm. ialalfall på vår vård avdelning!

Så jag skall dit nästa vecka! får då se om de resulterar i att ja återgår till pennnor igen!
Tänk er att mitt HBa1C låg på 4.7 innan ja startade och nu låg de på hela 6.4.... vilken försämring va?

jAJAJA  ja kanske inte är rätt person, har nog hellre många känningnar som ja kan kontrollera utmärkt själv än att gå o få keton anfall som jag kkallar det!

Kolla in stickan så ser ni:

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Har du fått utskrivet ketonstickor alltså?

Sådana får inte jag tyvärr. Men sedan får jag VÄLDIGT SÄLLAN ketoner. Ligger aldrig så högt längre.

Hoppas att det är bättre. Och det är INTE en försämring med ditt Hba1c. Men jag får nog hålla med din sköterska nu lite (sorry). Det låter inte som att pumpen är något för dig Catta.

2010-02-25 @ 19:31:19
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: catta

Elisabeth:

tack för din komentar!

ja ajag har fått ut stickor, fick de under pumpkursen men har endast behövt använda dem ngr gng. då ja glömt dem!



Men var nyss som ja fick veta hur de fungerar. ehehhe!



ja jag tror som ni, ja kanske ej skall ha pump. mer nackdelar o sånt än fördeler!

pööss catta

2010-02-25 @ 20:40:44
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: catta

glömde detta: jo elisabeth. ja låg heller aldrig högt föörr, där av mitt låga hba1c. men nu kan ja ligga runt 18 o få ketoner. förr mådde ja ej ens dåligt...



så skumt de blivit efter pumpen men som sagt var, de är som de säger kanske. alla passar ej med den!



blir nog sprutor igen!

du tog sprutor va?

2010-02-25 @ 20:45:24
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Jag använder fortfarande min pump, efter 6 år. För mig fungerar den perfekt. Hade inte kunnat vara såhär bra med pennor. Enda gången jag tar till sprutor är när pumpen krånglar (händer sällan men det händer).

Men prata du med din ssk och berätta. Det är ju ditt val, inte hennes. Du ska må bra och det gör du inte nu. Men du har ju i alla fall provat.

2010-02-26 @ 08:21:11
URL: http://20090801.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0