vad är Diabetes???

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Diabetes-mellitus/

Läs där så vet ni och behöver ej gå o tro helt fel som även kan resultera i felbehandling om ni möter ngn som ligger i koma mm!
Eftersom många tror att vi diabetiker behöver socker o de är socker i sprutorna, Dek an bli så fel.
Vi tar sprutorna för att få insulin i oss då vår bukspottsköttel ej produserar insulin iallafall på typ1. Medan ty2 har en del egen insulin som produceraras.

Många tar fel på vad som är ärftligt och ej inom dessa två typer av diabetes.

jag fick min diabetes under 2000 då jag var i vecka 10 med iza, de sade att de var gravi diabetes men efter fl  så forts mitt bs att vara högt, jag gjorde en del tester  som visade att ja hade typ1 . så de var bara att börja med sprutorna igen, de sade att min diabetes hade legat latent under livet då jag tränat  sedan under graviditeten så trädde den fram . oftast träder en sådan sjukdom fram vi tex en grav, (lite ovanligare) men oftast vi sjukdommar el liknande,,...

Fick nu för 6 mån sedan min insulinpum som skall hjälpa mig att få jämnare bs, då ja har massor av känningar, älskar nämligen att pressa migg bs otroligt mycket. ligger på ett Långtidsvärde (hba1c runt 4-3- 4.7 men nu efter ja fått pumpen har ja fått upp de till 5.6. vilket är som en normal människa utan diabetes.

Låg som högst på ett värde på 12.1 under en lååång tid då ja sket i diabetesen mycket pga att ja ej accepterat den, vilket ja idag få lida för.

Fick en kallese en vecka efter trista föddes att åka till ögonmott, för en ögonbottenfotog. vilket man gör oftare under graviditeten, och hade då fått förändringar på ögonen, ja tycket ja har en toppen syn o känner inget av detta.
Men sitter nu på nålar o väntar på att få komma igen då de skulle kalla mig efter 1 år, hade ingen förändring skett så skulle de laser op mig.
värsta var att de tidigare med varit förändringar , men de sedan gått bort så ja tror att de ej blivit bättre..
hoppas men är så nervös!!!

Sp ni vet. diabetes är en jävulsk sjukdom som man måste ta vara på nu o ej vänta, man känner ej av problemen när man är frisk utan de kommer smygande då ma nej ens anar de. man tror allt är bra, inget farligt av att ligga lite högt el lågt. Men så fel de kan vara...

Ni vet väl att varje känning ni har så dör ett antal hjärnceller, fasiken inte undra på att ja är så osmart då:)

men iafl läs länken så fattar ni lite mer!
åter igen:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Diabetes-mellitus/

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jag genomgick 6 st laserbehandlingar efter min graviditet. Ingen höjdare, men nu är allt bra säger de. Men fortsätter och går på mina kontroller varje år.

2010-02-03 @ 13:30:22
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: Therese

Gumman, vad fint du hade skrivit om mig i handbollsinlägget, blev jätteglad. :)



Verkligen tråkigt att du inte är med på handbollen, saknar dig verkligen hela tiden. Jag hoppas att du vill komma tillbaka när ni har kommit in i huset och så, förstår att du har för mycket nu... Men sen, en dag i veckan är helt ok! ;)



Kram!

2010-02-03 @ 21:54:23
Postat av: catta

Tessie: de var bara sanningen:)

klart ja kommer el föröker komma tbx när kroppen o själ hehee är redo, hoppas på att de är bra stämning i laget med då:)

kom görna förbi på en fika!!!!!!!!!!



Elisabeth:

å stackare, hoppas du slipper genomgå de igen, men en fråga? hur var de att göra laser op? kändes de ngt, hur var de efteråt o hur går de etill???



pusss catta

2010-02-03 @ 22:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0