Vitamin och Järnbrist!

Nu i dag har jag varit på apoteket och hämtat ut mina recept som jag fick utskrivna från läkaren. Hade tydligen järnbrist samt  brist på  folsyra

folsyra:
är ett slags b-vitamin som man får via föda men ivissa fall  kraävs ex tillskott för ett normalt blodbildning skall ske. vilket kan leda till blodbrist.. dvc är detta pga brist på b-vitamin, folsyra

Där av mitt låga järnvärde säkerligen!
Men nu snart skall de bli bättre med hjälp av Folsyra Evolan 5 mg samt Duroferon 100mg FE2.
Skall äta dessa fram till mötet o återbesöket i maj.. och hoppas på en klar föebättring!


Frukt och spenat



















Vitamin B9 är ett vattenlösligt vitamin, Det finns i kever, torrjäst, linser, bönor, vetegroddar, böngroddarmörkgröna grönsaker som spenat och broccoli med flera. Även i nässlor och nötter. Mindre mängd i frukt och bär samt fullkornsbröd.



 DETTA ÄR PRODUKTER SOM INNEHÅLLER FOLSYRA!!!!
 Brist på vitamin B9 - Folsyra är ganska vanlig i Sverige!

 

 



Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har ätit folsyretabletter i flera år för att jag har brist på det.

Hoppas du känner skillnad efter ett tag. Hur upptäckte de att du har brist på det? Har du mått dåligt eller va det en rutinkoll?

Kram!

2010-03-23 @ 10:58:42
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: Elisabeth

Ska du verkligen äta järntabletter så länge? Brukar bar få äta dem i 1 månad åt gången.

Men hoppas att det blir bättre.

2010-03-23 @ 19:55:51
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: catta

Hej sandra:

ja hoppas med på en klar förändring, pigggare o sånt kanske!!! men de tar väöl ett tag innan man märker de.! hur lång tid tog de för dig?



ja var där hos läkaren för min kroniska smärta, då tyckte han att ja såg blek mm ut o ville ta prover på mig! så sätt fick ja veta det!



Elisabeth:

ja de kanske låter lång tid , ja har ej en aning, vet bara att ja skulle köra på tills återbesöket, har fått två utag till på dessa... de var ett srot paket med :) är de farligt att äta de länge eller?



pööösss catta

2010-03-23 @ 20:13:58
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag har ätit mina folsyretabletter i flera år så jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog innan jag kände förbättring. Jag sökte läkare för att jag hade ledvärk, och det va då de upptäckte detta. Jag har dock för mig att det försvann relativt fort efter att jag börjat med tabletterna.

2010-03-23 @ 20:32:07
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se
Postat av: catta

sandra:

tråkigt att höra men skönt att de nu är bättre, men äter du fortf dessa?

du har då ej fått blodbrist då??? de är ju tydligen ett samman band mellan dessa.



måste du äta hela tiden livet ut?



kram catta

2010-03-23 @ 21:00:15
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja jag äter dom fortfarande. Gjorde det när jag va gravid också. Har inte hört nån gång att det skulle skada på nåt sätt. Och vad jag vet så ska jag alltid äta dessa..

2010-03-24 @ 18:51:31
URL: http://tassandra80.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0