Högt Blodsocker med ketoner

Imorse innan ja skulle till jobbet så bytte jag sett i pumpen, endast 19 enheter kvar:( så lika bra annars glömmer jag!
Så jag satte in min stål nål som ja alltid använder. och vid 11 tiden kollade ja bs för första ggn eftersom vi hade möte med banken sedan fullt med jobb..

bs låg då på 18. så jag tog mig 7 enheter med pumpen och kollade bs igen efter ett tag , då hade de stiogit till 20. tog mer insulin. och kolla bs igen! 22 i bs!!! hallå. ngt fel på pumpen..
Så jag tog väskan o skulle ta insulin med pennan o byta sett men då hade jag glömt min medicin påse hemma eftersom jag bytte väska i går! hmmm. irreterad till tusen!!

SÅ jag fick ge mig för dagen o sätta mig i bilen o åka hem! tror aldrig jag kört så snabbt.
Eftersom illamåendet blev värre o värre.... mådde verkligen inte bra!!
Väl hemma bytte jag sett , tog insulin i pennan ( 8 enheter) samt tog mer i pumpen. Kollade bs efter ett tag o tog yttligare mer och så höll jag på mellan 12-17 på eftermiddagen!!

Illamåendet sitter fortf i ... usch.. man kan verkligen må piss efter en sådan dag! och ketoner, ja de vill ni inte veta! de låg på de högsta på båda ketoner o de andra på stickan  ( vad de nu är för ngt).. heheeh! glömsk? jaa verkligen!!

Men men hopopas ja känner mig bättre imorgon!!!
Då ksall ja el måste ja ringa Tess som ja aldrig hann prata klart med i dag! har ej kännt mig för att prata med ngng då ja mått illla.. så sorry mina vänner!!


Kommentarer
Postat av: C.S

usch och fy för ketoner, det är inte kul. jag blev pumpbärare idag :) hoppas inte jag bli tagen av ketontrollet för ofta bara:P

hoppas du mår bättre snart :)

2010-11-01 @ 21:43:15
Postat av: Teija

Det var en jobbig dag. Hoppas att du mår bra nu!



Hihi, ja kaniner de gör som de vill. Vad är det för sorts kanin? Vi har ju en också som är jättemysig. Kanske du skrivit det på bloggen, skall titta när jag skickat det här...



Hoppas att drömmarna uppfylls. Jobba för det!



Stor kram♥

2010-11-02 @ 10:59:36
URL: http://varannandag.bloggplatsen.se
Postat av: catta

cs:

ååå grattis... vad blev de för pump o hur känns de?

min läkare o ssk sade att vissa har en tedens till att lättare få ketoner vi pumpanvändingen. o ja är en av dem!

men sånt kan man lätt lösa med! koll på bs även om de kan höjas lätt på kort stund!



ett råd, våga ta mycket mer insulin än du tror vid tex godis mm. de går snabbare ut o för mig krävs mer insulin än med penna! men alla är olika!

kram catta

2010-11-02 @ 12:04:07
Postat av: catta

Teija:

tackar gumman!!..

de är en lejonhuvad dvärg kanin, 3 mån gammal!!!

har ej riktigt bestämt namn, nu mer blir de kaninen!:) heehhe .tjeejrna skall få säga sitt!



kram catta

2010-11-02 @ 12:06:37
Postat av: C.S

Tack :)det känns jätte bra, lite ovan bara, haft sprutor i 10 år snart!



min kropp har alltid velat ha MASSA insulin till dom "onyttiga" intagen så jag tackar för ditt tips, jag är väldigt blyg med att ta insulin så jag har legat högt idag så det är bra å veta :)

kram

2010-11-02 @ 13:53:43
Postat av: C.S

glömde skriva att det blev en accu-chek combo, mycket nöjd över valet :)

2010-11-02 @ 13:55:48
Postat av: catta

CS

å vad roligt.. ja gillade den pumpen med men fick veta efter att ja hade bestämt mig för animas att den hade fjärren till:( men ja är nöjd med min!

har med haft sprutor i 10 år ..:)



de är lite strul o trix med att få till de, få o kunna våga med pumpen. men väl när du äter de du gör så lär du dig vad o hur mycket du behöver... bara veta o tänka att de går snabbare upp bs när man har pumpen än med pennorna!!



så som mig med godis så är de nog de dubbla ja behöver insulin..

ja kollar ej ens hur mycket mitt totala insulin nivån ligger på för då får ja panik.. så ja puttar in de ja behöver o thats it!!! lika bra!!



kram o berätta gärna mer hur de går!! jätte nyfiken ju:)/ catta

2010-11-02 @ 14:59:59
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Får du utskrivet ketonstickor?

Det får inte jag tyvärr. Här nere ska de inte användas om man inte är gravid tex.

2010-11-05 @ 19:16:15
URL: http://[email protected]
Postat av: C.S

det är rätt gött att kunna ta insulin utan att dra fram magen eller att ta fram en "sak med sladd" som folk tycker är JÄTTE nytt och spännande, man slipper frågor och att folk ska stirra på en.



det är så jäkla skönt att slippa ta sprutor och slippa att tänka på det hela tiden, nu har man ju med sig det hela tiden :)



jag gottade mig lite igår, även om det "bara" va naturgodis så steg jag fort som bara den till 21 kroppen är verkligen mycket känsligare nu.

jag har inte legat över 15 på jätte länge så det var en riktig smäll att ligga över 20.



jag bytte min ampull för första gången igår, jag vet inte om jag gjorde rätt men jag lever ju så det gick nog bra ;)



kommer du på fler bra tips så skriv gärna, jag suger åt mig av allt sådant nu :)



trevlig helg:) kram Carro!

2010-11-06 @ 15:30:39
Postat av: catta

Elisabeth:

min ssk o läkare tycker man måste ha dessa hemma .. lkollar mig när ja mår illa. då stämmer de ofta o ja har högsta värden på denna:(



CS: absolut så säger ja till om ja kommer på mer!

en sak, tränar du? då kan de bli lite jobbigt! berättar om du vill veta hur ja menar:)



hoppas de gick bra med bytet av sett?

ja har fått råd att byta på morgonen eftersom om de blir ngt knas så märker du ej de under natten ...



sedan så kör du med stål el plast nålar? ja kör på stål de ja var med om att plast böjer sig o började må piss så ja vågar ej igen ta dessa!

kram catta

2010-11-08 @ 20:46:50
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: C.S

jag har läst att man ska ta ut sladden när man ska träna men jag har haft i den och det ligger bra när jag är klar men jag bruka ligga lite högre innan jag ska motionera för att inte sjunka, kan kanske vara därför det ligge bra sen?

du som vet mycke om träning, har du några bra råd? berätta också gärna vad du menar :)



jag använder plastnålen men fundera på att använda stål för att jag vill inte vara med om att den viker sig så att jag bli utan insulin, så fort jag ligger lite högre tror jag direkt att det har hänt något, jag vågar inte riktigt lita på pumpen ännu.



kram

2010-11-09 @ 15:54:56
Postat av: Elisabeth

Är det ofta som du har ketoner?

För det låter inte bra.

2010-11-09 @ 17:59:12
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: catta

Elisabeth:

ja får ketoner oftast när bs blir högt. känner av dessa med ett värde runt 13-15... men då oftast med samband med att pumpen ej gör som den skall!!!



börjar må illa. o ja känner av när de är keton illamåendet... sedan är de svårt att få ner bs. tar oftast hela dagen som ja mår piss!!



så visst de händer ibland!!!. för ofta för att ja skulle gilla det:)

kraam

2010-11-09 @ 20:30:11
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: catta

cs:

jag brukar koppla bort den vid träning .. inte vid styrketräning men om de är form av cardio.. för bs sjunker jämt under den tiden lika så de 6 kommande timmarna efteråtå o kan sitta i upp till två dygn efter.,.. med lägre bs än vanligt då:)



ett råd är att koppla bort den.... men om du är ute o motionerar med powerwalks så kan du sätta ner basdosen ... ja brukar sätta ner den ca 40-50 % o låta sitta så under tiden ja knatar o tiull två timmar efteråt!!!..



ja kände som dig med plastnålen, vågade inte lita alls på den. ständigt bytte vi högt bs.. iafall. där av kör ja hela tiden på stål. då kan de aldrig bli fel pga detta.. o ja känner mig super säker..



ja älskar stålnålarna :)

kraaaam

2010-11-09 @ 20:34:09
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0