Ambulans in till sjukan!

Vaknade upp i natt och mådde ej så bra. Lite halsont men inget farligt! sedan kl 06 tiden så vaknade jag av ett tryck över hela bröstet, de srålade och gjorde fruktansvärt ont. trodde ärligt att ja fått en hjärtattack!!

tog mig två st alvedon i förväntan om att de skulle bli bättre. medan låg ja i sängen o kved mig, feberfrossa och kallsvettades , hemskt !... hade så ont att de ej ens går att förklara!.
efter ett tag kom illamåendet, snabbt med desutom, jag rusade ut och förökte spy men inget kom upp, de vände så snabbt....

efter att kommit in igen testade ja mitt bs som låg då på 25,5 i blodsocker! kom då med på att ja skulle testa ketoner!.. så ja drog fram stickan, vilket visade de högsta värdet, knall rött var det!
Jag ringde in till vårduppl och de bad mig att beställa en ambulans!  så de var så de hände!!!

ambulansen kom, ja mådde piss. men innan de kom hann ja få i mig ganska mycket insulin, samt kissat en hel del! vilket man skall göra för att få bort ketonerna!
Fick mig syrgas i näsan av slangar under färden och väl inne gjorde ade alla kontroller, de tog även ett ekg innan vi åkte som de sände till skuten! de visade ej ngt! tackar för det!

Men när ja var inne på akuten ville de mer kolla hjärtat mm, medan ja proppsa på att ja hade pump, ketoner mm. så ja fick träffa en läkare, sådan bra med. o pluss på de var att han var diabetesläkare.

så han bad mig andas på han!; ja stank aceton... vilket man gör vid ketonacidos.
ja fick dropp och blev väl omhandertagen,
kändes riktigt bra att vara på sjukhuset som man behandlar sin diabetes på!

kom även upp till avdelningen brevid diabetesmott så karin min sköterska kom in o pratade lite! tackar för det!"
Men men i helhet, så gick de bra. allt berodde på mitt bs, ketonerna samt nu mår ja bättre!

ja är såååå trött orkar inget, mår dåligt i kropppen och huvudvärk. en eftersläng av hur man kan må efter detta!
här är lite info om ketoner! ni kan även( klicka här!)   för att komma till länken!

Jag gjorde även en lung röntgen mm där inne, men den stärsta del sov jag .så trött man är! vill verkligen inte må så här igen men nu vet ja att de inte är farligt!...
mina värden var toppen! mitt HBA1C var på 5.6. kunde ej bli bättre!


Info om ketoner!

Insulin och stresshormoner är varandras motståndare. Insulinet sänker blodsockerhalten och stresshormonerna höjer den. Vinner stresshormonerna över insulinet produceras syror, så kallade ketoner. Vid typ 1-diabetes kan förhöjda nivåer av ketoner leda till ett allvarligt akut tillstånd, ketoacidos. Vid typ 2-diabetes händer det sällan.

Ketoner är ett bränsle som bildas när kroppen har brist på insulin. Då släpps inte sockret in i cellerna och blodsockernivån blir hög ute i blodbanan. I det läget rycker stresshormonerna in för att skaffa annan energi till cellerna.
Kroppen börjar bryta ned fett och när fettet kommer ut i blodet omvandlas det till ketoner


Ketoner och insulinpump

Framför allt bör de som använder insulinpump mäta ketoner som ett komplement till blodsockret. Ketonerna stiger nämligen snabbare än blodsockret vilket betyder att man kan ha ketoner även om blodsockret inte är särskilt högt

Ketoner kan vara ett stort problem för personer som använder insulinpump. De riskerar att snabbt få insulinbrist


Kommentarer
Postat av: Sandra

Usch va läskigt! Skönt att allt såg bra ut och att du mår bättre nu.

Ta hand om dig!

Kramis!

2009-10-05 @ 19:12:57
URL: http://tassandra80.bloggagratis.se
Postat av: camilla

oj! Stackare! Fy va hemskt..

Men kan de bero på att insulinpumpen inte doserade insluin alltså att de blivit något fel när du satt i nålen eller något? Min pump varnar alltid när där är något fel i slangen och när jag inte får insulin så jag få alltid reda på detta så jag inte ska få insulinbrist.



Men va berodde detta på? :S

Trist att de ska hända nu när du fått pumpen. Detta har aldrig hänt mig.

2009-10-05 @ 19:59:54
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/
Postat av: Fia

Usch vad tråkigt att du mådde så dåligt! Vet du vad det berodde på? Tyvärr så varnar inte pumpen alla ggr det är något fel tex om slangen vikt sig lite i magen så känner den inte av det.

Kram på dig!

2009-10-05 @ 23:44:00
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/
Postat av: Elisabeth

Så snabbt kan du ju inte få en ketoacidos efter att du har börjat med pump (vilket är lättare att få med den tyvärr). Måste pågått länge.

Hoppas att du mår bättre i alla fall.

2009-10-06 @ 10:37:04
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: CATTA

hej elisabeth!



ja har en tedens att få de lättare. då jag har fått de ett antal gng tidigare och spec när ja idrottar, får ja lätt det! kanskje ej hela vägen men har enormt starkt med ketoner då!



kram catta

Postat av: Teija

Du kommer helt säkert att hitta balansen vad det gäller idrotten och pumpen. Men det är det här som är det värsta med pump att det är så lätt att få syraförgiftning i och med att man inte har något långtidsverkande i sig och en insulinbrist kan komma snabbt.

Hur mår du nu, är du förkyld eller så?

Vad skönt att du fick en doktor som begrep sig på diabetes, det är då verkligen inte alla som gör det. Bra också att du stod på dig. Heja dig!

Det är så himla bra att det finns blod- och ketonmätare. Man får inte spara på stickorna, det är en sak som är säker! För du har väl fått en blodketonmätare nu?

Tack så mycket för dina snälla ord på min blogg. Du är verkligen go´<3 Det är du som är till uppmuntran för mig skall du veta!

Var rädd om dig nu, många kramar till dig:D

Ps, jag mår bara bra, tackar som frågar!

2009-10-07 @ 21:16:23
URL: http://varannandag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0