Insulinpump vs pennor????

Vad tycker ni? insulinpump eller pennor, vad är lättaste att leva med!!! skulle vilja veta!!
Så här tycker jag i dagens läge, då ca 1månad efter det att ja startat mitt liv med insulinpump efter att levt med pennor sedan jag fick min diabetes år 2000/2001.

min berättelse:

Ibörjan gillade jag det! enkelt o smidigt. inte så ivägen som jag trodde var pumpen! men jag uppfattar nog pumpen o livet med den är lite svårare, eller så är det att ja inte lärt mig o kommit in i det livet!

SOM TEX NÄR MAN stoppar i sig lite smågodis el liknande så stiger bs så snabbt och jätte högt. Mycket värre än med pennor! man tar ett par enheter till det men de är ej ens i närheten till att insulinet räcker till...
och att sedan att få ner det då de är högt är typ omöjligt!!!!! tar en väldans tid!! o svårt!

Jag har problemet att ligga högt i bas under o efter match samt vissa träningar då är pumpen bra att man hela tiden har insulin som kommer in!!!
Men just att de säger att bs blir jämnare, de vet ja ej ännu! för mig känns de tvärt om! att jqa har mer hoppigt.
kanske ja måst esluta att äta godis. ja bara ej klarar det! de funkar inte för mig!

så ni som har pump, kóm inte o säg att de går! kanske för er men inte för mig nu!!!! kanske om ngt år el såmen nu är de bara att GLÖMMA

Snälla berätta gära vad NI uppfattar o tycker om det hela, alla tycker ju olika o finns  de ngt bättre än att höra vad andra uppfattar det??????? vi lever ju med en dödlig sjukdom! ingen folksjudom som folk tycker!!

Samt till er alla som tror att man får diabetes bara för att man ätit mycket socker o dålig mat som liten: GLÖM det!!! helt fel! Diabetes typ1 är ingen sjudkom du kan framkalla själv!
Lever du ett normalt liv el onormalt! har ingen som helst betydelse!

Men TYP2 diabetes är dessvärre ärftligt. De kan du få om du är överviktig och äter dåligt!
De är en folksjukdom! Tänk på detNI!!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Camillla

Det stämmer mycket bra du skrivit Catta. Men felet du gör är kanske att du går och äter små godis hela tiden. När jag väl sköter mig som jag inte gjort nu som du kan läsa i min blogg så äter jag regelbundet tre mål om dagen, nyttigt och kanske ett mellanmål och sen tränar jag. Då ligger mitt blodsocker så fint och jämt. Men som jag gjort nu idag, satt i mig massa onyttigt, godis, mackor med honung osv, då är de som du säger JÄTTE svårt att sänka blodsockert med insulinpump, kommer så väl ihåg när jag hade insulinsprutor då var de inte alls svårt att få ner blodsockret när jag ätit godis. men till vanlig mat är de ju lätt. Men nu ska man ju inte gå och små äta godis heller ;) En dag är bra :P Eller en eller två godis bitar eftermaten går ofta bra. Men ja..



JAg gillar iallfall min insulinpump JÄTTE mycket och de enda problemet är nu när jag ätit godis att de är svårt att få ner. Men som tur är ska man ju inte göra de ofta och de gör jag inte i normala fall så jag kan ta de lille problemet lätt för min pump är så sjukt bra och bekväm annars.



Men när jag äter godis så höjer jag basaldosen med och tar insulin till. Dåååå jäklar går de (ofta) ner snabbt. prövat de?



Hoppas de fixar sig.



Kram!

2009-10-19 @ 22:52:37
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det stämmer mycket bra du skrivit Catta. Men felet du gör är kanske att du går och äter små godis hela tiden. När jag väl sköter mig som jag inte gjort nu som du kan läsa i min blogg så äter jag regelbundet tre mål om dagen, nyttigt och kanske ett mellanmål och sen tränar jag. Då ligger mitt blodsocker så fint och jämt. Men som jag gjort nu idag, satt i mig massa onyttigt, godis, mackor med honung osv, då är de som du säger JÄTTE svårt att sänka blodsockert med insulinpump, kommer så väl ihåg när jag hade insulinsprutor då var de inte alls svårt att få ner blodsockret när jag ätit godis. men till vanlig mat är de ju lätt. Men nu ska man ju inte gå och små äta godis heller ;) En dag är bra :P Eller en eller två godis bitar eftermaten går ofta bra. Men ja..



JAg gillar iallfall min insulinpump JÄTTE mycket och de enda problemet är nu när jag ätit godis att de är svårt att få ner. Men som tur är ska man ju inte göra de ofta och de gör jag inte i normala fall så jag kan ta de lille problemet lätt för min pump är så sjukt bra och bekväm annars.



Men när jag äter godis så höjer jag basaldosen med och tar insulin till. Dåååå jäklar går de (ofta) ner snabbt. prövat de?



Hoppas de fixar sig.



Kram!

2009-10-19 @ 22:54:22
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/
Postat av: Fia

Man får ju ta lite mer insulin till måltiderna när man har pump eftersom man inte har något långverkande insulin. Men ändå så går de flesta ner i den totala dygnsdosen när de har pump. Tex förut tog jag 20e Lantus, nu tar jag 13,85e i basal per dygn.

Hoppas det löser sig med pumpen, du får ge den lite mer tid! Hoppas du har en bra diab.ssk/läkare som stöttar & hjälper dig nu!

ps!Typ1 kan också vara ärftligt.ds!

Kram

2009-10-19 @ 23:10:12
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/
Postat av: Elisabeth

Vad jag vet så behöver man inte ta mer insulin till måltider bara för att man har pump. Man har ju den basala dosen som pumpar på hela dagen, men det innebär ju inte att du inte ska ta insulin till maten - en bolusdos. Det är ju det som är fördelen med att slippa långtidsinsulin.



Inställningsperioden för en pump är så olika för alla människor. Nu har jag äntligen en dos som fungerar perfekt och det krävdes en graviditet för att hitta den. Så det har väl tagit 4 år innan det.



Jag har accepterat min pump men ibland vill jag bara slänga den och aldrig se den mera. Men jag kan inte gå tillbaka till sprutor tyvärr.



Visst är typ 1 ärftligt, men den delen är så ovanlig så man får inte hänga upps ig på den.

kram

2009-10-20 @ 10:25:19
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: sanna

jag tycker om sprutor väldigt mkt, har aldrig sett det som ett problem.

har heller inte fattat varför folk får ett stabilare bs av pump? det måste ju vara pga att de inte tar tillräckligt med insulin eller duttar, som jag gör?



de säger "nu kan du sova länge, äta oregelbundet mm"

men varför?

om sockret stiger när man vaknar jag man ju bara några enheter snabbverkade och somnar om, samma gäller ju hela dan.



vet du det catta?



kram

2009-10-20 @ 23:46:30
URL: http://sannispannisens.blogg.se/
Postat av: anna

Jag har precis hittat in på alla dessa människor som bloggar om diabetes och tycker det är sjukt kul/bra att läsa för att sporra sig själv lite. Jag själv tar sprutor . har funderat till och från med pump men valt bort det varje gång det ploppat upp i mitt huvud, men det verkar ändå som många (iafsom bloggar) har pump. men du verkar inte helt nöjd?

jag tror lätt jag skulle börja små äta mera. något som absolut inte är bra.

2009-10-21 @ 11:28:53
URL: http://annagollas.blogg.se/
Postat av: CATTA

till er alla:

tack för era kommentarer!!!skrev ett till inlägg om allt men i helhet , jo ja är nöjd men trodde de skulle vara annorlunda med pump. visst ja har mindre av känningarna bra de. men godis ,hmm m glöm det!



som sanna skrev. de är bara dutta. vi är spec av att dutta du o ja sanna!!!



SAMt ni nya välkommna hit, komentrar på de gillar vi!!!! de är ju de vi lär oss av



kram catta


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0