Om läkarbesöket ( lär er)

var ju hos diabetesläkaren i går! som alla vi diab går dit en gng om året! rutin koll med prover mm
Så jag hade ju redan förra veckan lämnat prover o eftersom jag lider av förhöjt kolesterol, (ärftlig, ) så äter ja tabletter för det! fick dommen om detta för exact ett år sedan, då ja börejademed dessa. Då låg blodfetterna alldeles för högt, o ja som då tränade skit mycket åt bra mat ,skall dessa värden ligga bra!:(

Nu med medicinens hjälp ligger mina värden på bra nivå, o tacka medicin för det!
Som läkaren sade: jag äter inte medicin för att ja är sjuk, utan äter de för att inte bli sjuk!

Tycker de var så bra sagt! gillar denna läkare skarp! klart den bäösta ja haft!
hon tog sig verkligen tid att prata om allt med mig, ingen stress el alkls ,tom med ja fick säga att ja måste gå för att komma i tid till jobbet! heehehe!!!

Sedna till mitt HBa1C, de låg innan pumpstarten på 5.1. och när jag presic sliutatde pumpen så hade de stigit till 6.4... nu en ca 1.5 månader efter jag återgått till pennor så låg värdet på 5.7

kunde int bli bättre. och då har ju nu äntligen hittat tbx till mina doser o vad ja vågar, tar än lite för mycket insulin ibland! som ifgår! blev så låg så låg så jag var helt knasig!!!

k´blev rädd. jag bara babbla gojja och kunde inte alls koppla ihop ngt, blev så arg på mig själv. jag var som en tre åring!!! helt sjukt!!!
Jag tog en banan men bs sjönlk ännu mer, så fick godis av mannen min, tänkte att ja skulle ta en dos för att förhindra rekyl på morgonen men gjorde ej de. tur de då jag vakna upp på 7.8....

Hehehe diabetesen är ingen sjukdom, de är ett jobb vi aldrig blir av med!! vad vi än gör så jobbar vi med den! vi kan ej koppla av oss den! de är vårt liv, vårt dagen runt jobb!!!

sommånga tror att typ 1 är en ärftlig fdiabetes sjukdom! så fel!!! de är typ 2 som är ärftliga!!!! glöm ej det!
att vi som får typ 1 är för att vi får de pga otur helt enkelt!
och de som tycket vi själva skall få betala för medicinen jajaj ni är sjuka!

tror ni ärligt de skulle bli billigare för skatte betalarna===?????? de resulterar i att flera diabetiker strular och skiter i att hämta ut sin medicin för att de är för dyrt, då hamnar de i  dialys!!! vilket kommer kosta staten ännu mer!!! tänk på de ni!!!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Där har du lite fel Catta. Typ 1 diabetes är också ärftligt. Som förälder med diabetes så kan ditt barn med väldigt liten risk få det också. Men det är ändå ärftligt.

Ska själv till min läkare i mitten av maj. Undrar hur mycket han ska skälla på mig denna gången (min sköterska är värre).

Kram

2010-04-21 @ 17:18:00
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: catta

Elisabeth: visst är de ärftligt att få de från pappas sida. men som folk tror att man kan få de ärftligt lätt är helt fel!... som min läkare sade. de är ej vanligt!!!!



folk tror att de är så vanligt att de är ärftligt att folk får de där av medan de är mer oturens skull som ofast avgör det!!!



så har ja lärt o hört de iallafall!!!!

2010-04-21 @ 18:58:49
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Fia

Nu ger jag mig in i debatten här också ;)

Jag har för mig att det är 3% risk(ev. så var det nån % till) om fadern har diabetes och 1,5% om det är modern som har diabetes att barnen ska ärva typ1 diabetes.Någon får gärna rätta mig & länka :)

2010-04-21 @ 22:33:46
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/
Postat av: tess

Jag har hört att det är endast ca 2% som får diabetes typ 1 från sin "mammas" sida.. så risken är väldigt låg.

Alla hör vi säkert olika å tror på det som just VI får höra =)

Du e grym gumman som lyckas få ner ditt Hba1C igen.

Pööösss

2010-04-21 @ 22:41:19
Postat av: Anonym

ärftligt och ärfligt.. chansen är större att man får diabetes om det ligger i den nära släkten. både min mamma och pappa har diabetes, och jag själv föddes med det. kan dock inte riktigt använda ordet "ärftligt"

2010-04-21 @ 22:51:01
Postat av: catta

vad roligt att många komenterar detta!!!

ja tror som du skrev tess, vi får höra olika saker om detta, o tror på de våra läkare säger, sedan så säger de alla olika!



men de som ja menade. är att de ej är ärftligt som typ 2 diab. är! de är ju sjukt ärftligt!!!

sedan så är typ 1 mer miundre ärftligt om färäldrarna har de, men doxk större risk! som anonym sade!!



men har ingen av våra päron de så är nog risken dock liten att tax som mig att ja fick de pga ärflighet! lika som epilepsi!!!!



forts säg vad ni tycket...

kram catta

2010-04-22 @ 09:24:36
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Fia

Här finns en intressant artikel att läsa om diabetes typ1 och arv.

http://diabetesportalen.se/tema/genetik/arvet-vaeger-tungt-vid-typ-1-diabetes/

Det som är så mysko är att Sverige & Finland toppar i flest typ1:or. Vad är det som gör att vi får mest diabetes här?? Äter vi helt fel? Infektioner? Vår miljö omkring oss? Många tankar kring detta!

2010-04-22 @ 16:51:28
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/
Postat av: Elisabeth

http://diabeteshandboken.se/001_kapitel_1-37/320_graviditet.html

Här är en länk angående ärftlighet.

Typ 2 är ju mer miljöanpassat, hur vi behandlar våra kroppar i vårt dagliga liv. Övervikt är ju en stor orsak till de flesta diabetesdiagnos.

Jag har då aldrig hört att någon trott att det är lätt att föra detta vidare. Men de frågar gärna.

2010-04-22 @ 17:50:06
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: Fia

Ok då var det 1,5% chans om mamman har typ1 & 6% om pappan har det. Men typ1 är ju som sagt som sagt det jag länkade till i mitt inlägg innan att miljön styr mycket. Varför toppar Sverige & Finland med flest personer med typ1? Det är skrämmande!

Jag vet tyvärr flera barn som fått typ1 diabetes där någon av föräldrarna själva haft det :(

2010-04-22 @ 21:15:43
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0