Diabetiker!!!!

Eftersom jag själv är diabetiker, typ 1. och andvänder animas pumpen!! SÅ undrar jag hur många där ute som läser min blogg som med är diabetiker? Eller har intresset att läsa om Diabetes?

Ni som är diabetiker, lämna gärna en komentar, ni får vara anonyma om ni vill..... skriv gärna om ni använder pump el penna! hur ni tycker de går. vad ert senaste Hba1c var!
skulle vara så kul att få veta!!!

skall man skariva mer om diabetes, är folk intreserad av att läsa hur de går mm? sådanna saker!
ni förstår säkert!
skriv på nu!!! kramar catta


Kommentarer
Postat av: C.S

hej! jag har diabetes typ 1 och har sprutor just nu men om jag har tur får jag en pump nästa månad :) har haft diabetes i snart 10 år och den går fortfarande upp och ner men mitt hba1c var ganska bra nu sist!



jag ska titta på lite olika pumpar och hade uppskattat om du berättade lite om din och hur det gå!:)

MVH Carro!

2010-08-25 @ 18:55:28
Postat av: ann svensson

hej!är egenltigen bara intresserad av diabetesen och din träning.är 53 år med två vuxna barn 24, 28 år o man. har haft min diabetes i 36 år !! mår fint och har haft min pump sen i maj .gillar att gå på friskis gå-jogga mm. men sjunker mkt vid träning. dricker äpplejuice och sänker basalen men men . första hba1c med pump på 6.5 det ska ner.. det är ju ett litet pussel med carbs o bs- test och samtidigt vara småbarnsmamma kämpa på.. Skriv gärna mera om diabetes tycker jag vänliga hälsn. ann

2010-08-25 @ 19:40:40
Postat av: ann svensson

2010-08-25 @ 19:43:06
Postat av: Emma

Använder penna. Haft pump ca 4 ggr men det har alltid slutat med att jag har tagit bort den för den vart ivägen plus stopp i nålen typ hela tiden, det mådde jag inte bra av.(men dom nya har jag inte provat) Har lantus o humalog. Mitt senaste Hba1c var 5.3 legat mellan 5.3-5.6 under ca 2 år. Mäter mig ca 8-11 ggr varje dag. Går bra ibland dåligt ibland, mkt känningar, svängigt bs. Men över lag mår jag hyfsat bra. Ibland känner jag att jag inte orkar men så kommer en ny dag o då blir det bättre osv..

Tycker det är jätte intressant att läsa om hur andra diab gör, ligger i bs osv.. Mkt tips får man oxå vilket jag tycker är jätte bra=) Så fortsätt att dela med dig så som du gör!! Så skönt att veta att man inte är ensam om det här!!

Kram Emma

2010-08-25 @ 20:26:53
URL: http://emmazorro.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hej du!

Du vet ju att jag läser, är diabetiker sedan 28 år tillbaka, pumpbehandlad med samma pump som dig. Senaste Hba1c tänker jag inte skriva då jag var väldigt missnöjd med det. :-)

Fortsätt du och skriv om allt.

Kram Elisabeth

2010-08-25 @ 20:50:53
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: stephanie

jag läser din blogg mest för att den handlar om diabetes, fick diabetes typ 1 i januari. tycker du ska skriva mer om diabetes för det är alltid intressant att läsa om :) jag använder penna, tycker det funkar bra! även om jag skulle vilja slippa att behöva sticka sig så många gånger per dag som ni med pump faktiskt slipper. :) annars tycker jag att det oftast går bra med min diabetes, hade ett hba1c på 5,5 så det är jag nöjd med! tack för en bra blogg.

2010-08-25 @ 21:05:53
Postat av: catta

Svar på ovan:



stefanie:

tackar så mycket!!!.... ditt värde var ju super bra ju!... hur gamal e du?. de är ju lätt att diabetesesen är svårstyrd i början eftersom din egna kropp produserar insulin med ett tag, upp till ngr år tom.. men ej hel produktion!! så bra där att ligga så bra!! kämpa på tjejen!



Elisabeth:

tjejen! ja vet... alla kan få stora barn men menade att de är ju mer vanligt att diab får stora än små.:) du fattar vad ja menar!!!

du som ja vet ju mycket om varandra!!! hopaps du mår bra girl!:)



Emma:

tack gumman!. läser din med:)

pumpen strulade med för mig till en början men har lyckats få ordning på den nu! (läs under insulinpump) detta är mitt andra försök till den!!.



jätte bra värde du har!. kommer garanterat skriva mer om diabetesen!... tur vi diab har varandra. man lär sig så ortoligt mycket av varandra!

kram



Ann:

tackar tjejen för att du läser min blogg!

ja du som är mamma o diab vet hur svårt de är att få allt att gå runt med träning o livet...

skall skriva mer om träningen, ja som varit o r träningsnarkoman , men haft ett litet stopp i den nu! som resulterat i att man mår dåligt ... måste träna!

även ja som du har nu ett kort på friskis o svettis. så bara köra igng!!

är du nöjd med din pump? vad har du för ngn?

du kommer garanterat få ner ditt värde sen! de säger ju att man oftast stier lite i början när man startar pumpen innan de sänks:)



cs:

hej igen!

kul o grattis till pumpen. hoppas du kommer bli näjd!

kommer göra ett eget inläggom min pump. men du kan läsa om allt från början under sidokolumen; insulinpump...



vilka pumpar får du välja mellan! ja satt o läste på allt o alla de ja hade att välja på innan ja bestämde mig!

kram



// catta



2010-08-25 @ 21:43:58
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Diamamma

Hei



Jeg er mamma til ei jente (8) som fikk diabetes 1 i vår.

Hun bruker penn (sprutor som dere sier).

Er ofte innom her og leser.



Diamamma:)

2010-08-25 @ 22:10:45
URL: http://diamamma.blogspot.com/
Postat av: stephanie

jag är 18 år, fick dibetes när jag var 17 och snart skulle fylla. tack så mkt! men du har väl ett bra hba1c också från vad jag har läst? :D fortsätt skriva jag går garanterat in o läser :) ha det bra.

2010-08-25 @ 22:13:30
Postat av: catta

Hej diamamma!!

å tråkigt att höra... hoppas de går bra trots allt ... de äsger ju att de är lättare att lära sig sin sjukdom när man får den som ung än gammal! hoppas då de stämmer!!!



de har ej tänkt på att skaffa pump till tösen? de brukar välk ofta ge små barn pump nu för tiden::

kram kram catta

2010-08-25 @ 22:14:14
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: catta

Stefanie: ja har legat bra i värdet enda sedan trista låg i magen, låg då på 4.3. lite för lågt men ja mådde bra!!!



seedan fick ja höja de. så då låg ja på ett värde runt 5.2... men när ja starta pumpen så höjdes de till 6.7 panik .... som faan kan ja lova... så ja bytte tbx till epnnor o lyckades gå ner till 5.7 på två månader...



nu sist hade ja gått upp till 6.0 men då hade ja misssköttt mig som den oxå!!

nu är de sten koll o ner till 5.3 skall ja . de är mitt rikt värde... har diock mindre känningar nu så de är skönt!!!

men har även släppt på kontrollbehovet som ja alltid haft.. svårt att ha sånt beroende o orka allt runt sig! dock kollar ja mig ca 15 gng om dagen än!!! men duttar ej lika mycket...med insulinet mer!



kram

2010-08-25 @ 22:18:50
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: C.S

tack så mycket :).. ja, jag tror att vardagen blir lättare med pump så jag är jätte glad för det :)



jag såg på en annan blogg om en ny pump accu-chek combo tror jag att den hette och fastnade lite för den och sen har jag sett din och den var ju rosa vilket gjorde att jag tyckte om den ;)

kram

2010-08-25 @ 22:23:09
Postat av: Diamamma

Det går bra, men vi er i en tidlig fase hvor bs varierer veldig. Skiftet fra Insulatard til Levemir for å slippe å være redd for følinger, men synes nok bs ligger litt høyt. Skylder på en lang ferie.



Min datter vil ikke ha pumpe ennå, så vi venter til tida er moden.



Å finne blogger om diabetes har betydd veldig mye for meg. Så takk for at du og dere andre deler!

2010-08-25 @ 22:24:50
URL: http://diamamma.blogspot.com/
Postat av: catta

diamamma:

de var så lite. skall försöka uppdatera mer , skall absolut kika in hos dig med!! de är så bra att vi diab håller ihop. de var så ja lärde mig en hel del om diabetesen under graviditeten, läste mycket forum o hade kontakt med folk som med hade diab på www.familjeliv.se.... de var min räddning!

har även en hel del kontakt med andra diab via bloggar!!! de är verkligen super bra!!



hoppas tösen din vill ha pump sen, ja var emot de med. trodde dens skulle vara ivägen mm men de var verkligen inte så!!! den ger en sådan frihet man känner sig ej sjuk längre. o ssedan att den är rosa o snygg är ju bara en fördel!! som en ipod:)



kram



cs:

ja visst är den snygg. enkel o bra med ja ångrar ej alls denna!

sedan den du skrev om kunde vi med välja på... men minssk sade att denna var bättre. o de ja läste om så gillade ja den mer.. men de som den andra har är ju bs mäteren / kotrollen som verkar super bra.. men den är ju fulare i designen! hehehe!!

ja brualkr ha min framme ibland så folk ser den, sittande ibyxan, ingen märker . de tror de är en ipod el liknande..



ja brukar med SÄTTA min på bh bygeln i mitten så sätt siter den ej i vägen el syns! ett bra tips:) kram

2010-08-25 @ 22:33:26
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej! Jag är typ 1 diabetiker sedan 1 år tillbaka och brukar vara inne och läsa på din blogg! Tycker absolut att du ska fortsätta skriva om din diabetes! Det är ett jättestort stöd att få möjlighet att läsa om hur andra med diabetes har det, ligger i värden osv och jag har fått många bra tips genom bloggar under det här året! Själv använder jag pennor och mina hba1c har legat mellan 5.5-6.0. //Rebecca

2010-08-25 @ 22:35:48
Postat av: catta

Hej rebecca.

kul att du läser min blogg! O GRATTIS TILL SUPER BRA VÄRDE!

ni alla ligger ju jätte bra i hba1c!!! forts så!!!

kramar

2010-08-25 @ 22:39:16
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Anna

mitt namn är Anna, 18år och bor i nästan mitten utav småland ;)

jag har diabetes typ1, använder insulin pumpen paradigm.

jag är själv bloggare, www.diabetestyp1.blogspot.com

mitt senaste Hba1c var på ett hemska värde på 8,9 ska upp till sjukhuset imorgon och ta ett till, hoppas på ett positivt resultat.



jag följer dig genom bloglovin.com och läser alltså så fort det blir uppdaterat.

tycker din blogg är bra som den är, fortsätter och läser så länge den hålls uppdaterad :)

2010-08-25 @ 22:39:46
URL: http://diabetestyp1.blogspot.com
Postat av: catta

HejAnna!



din blogg är ja inne på ofta:)

kul med en till pumpare här!...

som du skrev, att sänka hba1c.... nu kör vi tjejen! tillsammans kan vi!:)



klart ja hålelr den uppdaterad. bloggen alltså! heeh!

kram catta

2010-08-26 @ 13:58:16
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: C.S

tack för bra tips :) ja, om man nu ska ha en pump får den gärna vara fin :) det är svårt att välja, båda verkar vara mycket bra. jag får informera dig om vilken det blev sen när dagen kommer :) ha det bra kram

2010-08-26 @ 17:00:42
Postat av: tess

Hej babe!

Ja mig känner du ju ganska bra nu, redan haft en dejt tillåmä ;)

Mitt Hba1C låg nog runt 6% nånting. Va fan längesen ja va hos läkarn nu kom jag på när jag läste om alla andra. Kanske dags för ett återbesök =)

Även till dig snart gumman så man får se erat hus. Pöss Pöss

2010-08-26 @ 20:19:50
URL: http://www.tessielager.blogspot.com
Postat av: catta

Tess min babe!!!:

vi kämpar tillsammasn du o jag! som alltid under den tid vi känt varandra!!!

jaaa en date snart hos mig el er!!!

om ni ej kommer hit så kommer vi till er:)



kram kram!

2010-08-26 @ 20:44:19
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: catta

cs:



ååå klart du måste berätta hur de går!!!! hopap du lyckas välja en bra en!!

kram

2010-08-26 @ 20:45:02
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Jag mår bara bra... har börjat planera för nummer 2 nu. Sonen blir inte yngre, inte jag heller.

2010-08-28 @ 20:48:17
URL: http://20090801.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0