Ketoner!

Idag på kvällen så steg mitt bs så enormt mycket  från ingen stans, hade ätit som vanligt , ej gjort ngr annorlunda. Så va fasiken hände????

Från ett bra bs under hela dagen till 27,7 på kvällen!  kollade bs o fick mig en ordentlig chock.... började känna mig dålig men hade ej hunnit gå så långt. Så ja kontrollerade mitt bs flera grn för säkerligens skull... jajamen still high!!!!

SÅ ja testade mitt urin med en ketostickorna... haalllåååå. De blev så mörkt som de kunde bli!!!
Så ketoner, jajjamen de hade jag! Enda sättet att få ner de är insulin, och dricka mycket... nu låg de på 15, tog mig nämligen en spruta istl för att låta pumpen  ta sitt jobb!!!!
Enl ketonstickorna så skall de vänsta sidan på stickan vara sig så ljus som möjligt... ju mörkare desto mer ketoner ha du i urinen!!

kolla in detta så ser ni beviset!


Jämför med ljus stickorna på burken så ser ni!!!!
vaa faan gör man! ja pallar ej med detta längre! tycker detta aldrig hände då man hade sprutorna!

skall ja återgå till sprutor eller forstätta med pump!!!??????????????????????
Kan de vara mina tänder som strular, har lite känsla ont i ena sidan o ja vet att de kan påverka så stort!!!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Grattis till jobbet! Jättebra blogg du har!



Jag har likadana ketosstickor (det är väl Keto-Diastix?). Jag tror att det översta fältet på stickan (längst till vänster på din bild) är glukos, inte ketoner. Den under (till höger på din bild) är däremot ketoner! Det är två olika skalor på min burk i all fall. Man läser av ketoner efter 15 sek och glukos efter 30 sek. Så har du samma stickor som jag visar den att du har jättemycket glukos i urinen men inga/låga ketoner! Dubbelkolla på burken så ser du om det är två skalor. Jag fick läsa flera gånger i början innan jag förstod mig på skalorna!



Hoppas du får ned blodsockret snart! Kolla med urinstickorna igen med jämna mellanrum, även om du inte har ketoner nu (?) kan man ju fort få det om man ligger så högt! Lider med dig, är avskyvärt när blodsockret är så elakt!

2010-02-17 @ 21:53:05
Postat av: catta

Åsa: tackar så mycket!!!!



o tusen tack för infon, tror de är samma burk, har ej den nära o orkar ej resa mig hehehe!!



ja har aldrig lärt mig den riktigt, bara att ja skall kissa på den, men har ett svagt minne av detta med glukos..... tusen tack. nu skall ja kika nogrannare på detta.... så man lär sig ngn gång)



mår bättre nu, låg nyss på 11... hmm. vilken sjukdom vi lever i!!!!



kramar catta o åter tack

2010-02-17 @ 22:51:46
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Fia

Be din diab.ssk ge dig en mätare som mäter ketoner istället. Mycket smidigare att ta ett blodprov än att springa & kissa på en sticka ;)

Kram

2010-02-18 @ 19:20:10
URL: http://diabetesfia.bloggagratis.se/
Postat av: catta

Fia:



tackar för infot! pratade faktiskt om denna mätare i dag. skall föra ett mat och aktivitets schema o sedan bära en gardian för att fastställa varför o hur ja får dessa värden, sedna byta mätare.!!!!



så hoppas på de bästa!!!

kram catta

2010-02-18 @ 22:41:09
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0