Stora dagen då insulinpumpen åker på igen!

Idag kl 15 åker pumpen på igen! måste erkänna att ja är lite smått nervös även om ja ej behöver de..
Men skall bli spännande igen!! heeeh! var ju ngr månader sedna ja hade den! slutade ju ii mars med den!..
Nu är de även mer fokus på att de skall bli bra! ja äter inget onyttigt o håller mig till regelbundna tider, vilket bör underlätta så myclket!


Ang mitt bs... Ngn annan som märkt att bs sjunker mycket mer nu när de är varmare ute? Verkar va så för mig!
jag får käönning efter känning på kvällen... tar inget insulin till maten, även då får jag känning innan ja lägger mig, och tar då ett glas oboy o ändå en till känning på natten!.. hmmmm...
har nu säkt lantus ett par enheter... så får se!
tar i helhet nästan inget insulin på dagarna till maten!.. oftast ligger de på 2 enh per måltid!!!
Men lantuset är mer... 12 på morgon o 8 på kvällen

Så min
bas ligger stort på lantuset .. så om de är ngt ja skall reglera är de lantus dosen!
men skumt att de blir så lågt helatiden utan att ja gör ngt ens!1 känns de som!!!!


Kommentarer
Postat av: Johanna M

Hej!

Allt bra med dig?

När jag fick diabetes sa min sköterska att på sommaren brukar man få minska sitt insulin...men för mig är det tvärtom.jag får högre socker.Alltid när jag har vart utomlands så får jag öka.... så inget stämmer in på mig :) Kram

2010-07-22 @ 10:08:29
Postat av: catta

hej tjejen!. länge sedan!! hoppas du mår bra!

hehe denna diab är en svår sjukdom, har har som dig med att de visar tvärt om fast med träningen då!!! får högt av adrenalinet mm! medan de andra blir låga! heeheh!!!



hur går dina värden? ngt nytt prov?

pöös catta

2010-07-22 @ 20:01:19
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/
Postat av: Johanna M

Nä inga nya prover här. Var ett tag sen jag var på kontroll. Blir og igen efter sommaren.

Kramen

2010-07-25 @ 11:30:26
Postat av: Anna

Vad härligt med pump igen :-) hoppas det går bra för dig med den,

Jag har just börjat löptränna och tänkte höra om du har något bra tips om det och diabetesen, något speciellt man behöver tänka på?

2010-07-26 @ 22:08:41
URL: http://diabetestyp1.blogger.com
Postat av: catta

johanna: återkom när du tagit nya , måste få veta hur de går för dig med:) nyfiken du vet:)



AnnA: grattis va kul med träningen!!; kommer gå toppen skall du se!!



de som ja hade svårast med var just träningen o diab, där av fick ja pumpen..... men ja har sånt adrenalinpåslag som gjorde de svårt för mig!



Men just vid löpning o träning ( ej match=) så gick de bättre.... ät ordentligt med kolisar innan, sänk din pump, om du har den. till ca 40-50 % mindre undertiden... kolla gärna bs under turen... ... och se till att äta när du kommer hem, en banan o prteindrink.... kanske.....



den kraftiga känningen kommer oftast 6 timmar efter passet... och kan hålla på fram till ett dygn efter träningen!!!:...

där av är regelbunden träning den bästa!!!!



har du lantus, så sänk den dagar innan du skall träna.. och se sedan hur mycket du behöver. oftast behövs en regäl sänkning ..... se till att ligga lite högre i bs under tiden o innan träningen... ca 9-10 är bra för mig! ..... mitt bs kan även gå upp häögre efter när ja kommer in men de sänkts sen! så stressa ej att ta ex insulin utan vänta ut de, det sänks sen de lovar jag!!



berätta hurde går!!! / kramar catta

2010-07-26 @ 23:43:17
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0