Insulinpump vs Pennor!

Har så stora funderingar o tankar att prova med min animas pump igen, jag kölrde ju med den i 6 månader men fick ingen bra start...
mitt hba1c höjdes från 5.1 till 6.4 under denna tid och när jag gick tbx till epnnor igen för ngn månad sedna så hade mitt hba1c sänkts till 5.7 igen på två månader!

Men jag gillade friheten och känslan o allt med pumpen, enda som ja inte gillade var att ja verkar vara en påerson som lätt får ketoner, bildades snabbt ketonadioser när bs steg över 13 .
Jag började må illa, kräkas och bli så sjuk, så sjuk så de ej går att beskriva. fick åka in med ambulans par gng!

Men som läkare n sade till mig! att om jag skall testa igen så skall ja ta lantus på sidan om pumpoen  så jag har ett låmgtids insulin i kroppen hela dagen. sedan tar ja må¨ltidsinsulinet i pumpen!
De skulle vara ngt ju!!!!!

Skall ja gå tbx trots ja inte fått ngt positivt utav den förutom känslan? eller skalla jag köra på pennor?
Visst får ja mer känningar av poewnnor men ja gillar de. då vet ja att ja inte blir hög o mår dåligt. har ej m¨tt dåligt sedan ja gick tbx till pennor!
Men pumpen, jaaa ja gillade den, var stolt över min pump!!
 dock den var i vägen ibland!

hjälp!!! skall ja testa med lantuso pumpen el fortf med pennor?

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Du ska inte kombinera pump med långverkande insulin. Det är liksom det som är tanken bakom detta med pump. Det blir absolut ingen bra kombination. Så jag avråder dig till det. Fortsätt du med pennorna.

2010-05-05 @ 20:28:19
URL: http://20090801.blogspot.com
Postat av: catta

Elisabeth: lite kul de där vad ala säger olika!: min sköterka tycker ja ej skall köra med ångtids o pumpo medan läkaren tycker det!



Konstigt, vad skall man gå på? varför tycker inte du det? om ja då kan få bra värden, dock har ja bra värden nu med pennor men saknar friheten i pumpen;



kram catta

2010-05-05 @ 21:12:01
Postat av: Anna

det fungerar visst jätte bra med att kombinera långtidsverkande med pump. det enda man måste tänka på är att man självklart inte kan ha lika hög basaldos som man har utan långtidsverkande.

efter att jag hade legat inne med högt blodsocker så bestämde min läkare och jag att jag skulle köra med både långtidsverkande och en lägre basaldos.

det gick jätte bra tills jag började glömma att ta det långtidsverkande och då valde jag att höja min basaldos igen och bara använda det.



så självklart kan man har båda två enligt min åsikt. så länge man hittar den bra balans mellan det långtidsverkande och basaldosen.



jag älskar min pump och vet inte hur jag ska klara mig utan den.. det är en jätte frihet och enda nackdelen är att jag kan vara osäker när man byter insuflonset och veta ifall den har vikit sig eller inte, men är man osäker på det så kan jo dom flesta använda stålnålen.

2010-05-08 @ 15:49:59
URL: http://diabetestyp1.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag har aldrig haft pump men funderar starkt på att testa! Något du rekomenderar?

2010-05-09 @ 10:29:04
URL: http://lillirose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0