Diabetes & Träning!

Som bloggen heter! Har verkligne blivit mer av den nu på sista tiden!
Och så som måååånga diabetiker upplever de, svårt med att få ihop träning med vår svåra sjukdom. Och de är verkligen så!

Jag lyckas nu genom att gymma, vet hur ja justerar de innan o efter! Här koommer min upplevelse av min träning på gym med min diabetes:

* ja ser till att ligga ngt högre innan träning ( runt 7-10 ).. som idag låg ja på 5,2.- vilkewt är alldeles för lågt vid cardio   träning så ja tog då en macka utan insulin...
* Kopplade av pumpen o låt den ligga i väskan under träningen som idag var på 1,5 timme!!!
* Kolla aldrig bs i dag då ja kände att de låg bra men annars kollar bs under träningen ibland, vid lågt tar ja en banan..
* efter träningen näre ja kommer hem kollar jag bs som oftast då ligger nere runt 4. Tar då lättare mat, ngt med kolisar och tar endast bara typ 1-2 enheter eftersom mitt bs fortf är på väg neråt!

Min största nedgång är oftast 6 tim efter träning ( oftast nattetid) så ser då till att ligga lite högre när ja lägger mig!
Men oftast när ja  tränar så blir ja låg resterande dagen/ kvällen.. så ja oftast behöver äta upp mig!

vid tex handbolls matcher som ja tidigare spelade så blev mitt bs helt knasigt!
jag fick sådan enormt adrenalinpåslag dsom gjorde att mitt bs låg runt 20-25 under halvlek på matchen, tog då med pennor eftersom ja då hade ej pumpen... tog ca 10 enheteer men hade fortf högt efter matchjen då ja tog ännu mer....

bs började gå ner framt flera timmar efteråt.. och fick jämt lågt på natten. och sednavar berg& dal banan igng!
Fick aldrig riktigt ordning på det!
Där av ja starta pumpen för läkaren trodde att mitt bs skulle göra mitt bs jämnare...
testade handbollen ett par månader med pumpen ( slutade sen) men bs höll sig stabilare under matcherna, lägre och sånt! ja ställde nämligen in de på pumpen ( spelade med pumpen)

Men efter matcherna framåt natte tid så kom mitt jätte höga värden, ja hamnade i ketonadioser flera nggn. började spy och bli skiutdålig... ( se tidigare inlägg under insulinpumpen på sidan)
Så där av valde ja ej att forts med handbolllen mm!

hade ett helvete till att mitt liv att gå runt med diabetesen och handbollsspelandet!
nu är de gym o då¨kan ja reglera min sjukdom lätt! ja har kommit på hur! så glad man kan bli!!! o så sjukt bra man kan må!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0