Läkarbesöket =Ny diagnos

Hade ett inbokat läkarbesök i dag hos min läkare för armens skull (kronisk nervsmärta för er som ej vet)
och han som ja har är sååå bra... inte som alla andra läkare. utan han tar tagi i felet. utreder mm!

Han kollade lite saker, fråga om min diabetes mm. och han sade en sak som blev solklar till mig: ja har fått en ny diagnos: ja har näligen :::::allodyni

som kan ses som samma sak som fantomsmärta...
Man får ont som med mig i armen, när man rör, kläder sitter åt. mm. känns som tusen nålar rör en och spec för mig vi spec tillfällen, så när ja har som ondast... de känns i huden på underarmen och ja som tyckt de är skumt eftersom ja ej har ngn känsel där! Men där kommer diagnosen i: ALLODYNI....


Lite om allondyni:

Smärta utlöst av beröring, lätt tryck, måttlig värme el kyla, dvs  retning som ej är smärtsamt för normalt!

När man lider av fibromyalgi har man en direkt förstärkning av smärtimpulser i ryggmärg och hjärna. Det betyder att man reagerar kraftigare än vanligt på smärta, och att smärtan lätt sprider sig till många ställen i kroppen och blir mer eller mindre ihållande. En sänkt smärttröskel gör att även ett lätt tryck eller muskelspänningar och muskelsammandragningar som inte brukar vara smärtsamma gör ont. Tillståndet kallas för allodyni och kan finnas även på ställen där man inte har ont

Sjukdomar med svår trötthet, ömhet och låga smärttrösklar har mycket gemensamt, och allodyni (ont vid harmlös beröring) hör dit.


Tråkigt men sååå sant!!!!! Sånt e Livet!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0