Min rädding på Diabetesen!

Nu skall jag äntligen berätta för er där ute hur min räddning på min diabetes blev och varför!

De hela började med insjuknande av diab under första gravven ( läs om de hela på sidan) de  var svårt att acceptera min sjukdom, jag förstod ej  eller jag rättare sagt accepterade den strax innan jag blev gravid med tredje o sista dottern- 07...
Jag hade tidigare legat väldigt högt i hba1c, ej brytt mig , slutat ta insluoin då o då!!! SOM NI VET HAR DIAB SVÅRT ATT BEHÅLLA VIKTEN!  och om man slutar ta insulin sägs de att man går ner atomatsikt! de kallas typ diabetes anorixia el liknande!!!... rätta mig om ja har fel!

sedna så fick ja utskällning av min sambo nuvarande man, om ja ej skärpte mig så ville han ej stanna kvar, han såg hur sjuk jag var o ville mitt bästa!
 vi visste att vi kommer få barn ngng gång och  osv......

så när Trista låg i magen  var de då allt startade. Började mitt hba1c på 7.4 tror jag under gravven som sedna slutade på 4.2... dock allldeles för lågt! men ja pressa mig hela tiden ,låg sjukligt lågt , på gränsen hela tiden!
för jag ville ej uppleva den historien som ja gjorde med iza och spec Tindra i magen! de var mer än 50 % för stora. ja skötte mig dåligt under dessa gravvar  mm!!! och de fick Tindra lida för:(

ja pressa ner bs hela tiden, duttaade hela tiden, låg ja på ett bs runt 6.5 så pressa ja ner de till 4.5 med ngn enhet, sjuk ja vet man eja mådde bra av det!

men min största räddning var alla bloggar, familjeliv.se som hade egna länkar med diabeteiker , vi följdes åt och hjälpte varandra... och alla dessa diabetiker bloggar o vänner man fått med tiden , vi hjälper varandra..

har funnit min underbara vän, TEss från götet som är precis som mig! Nadia från Norrtälje!!! och många andra!
vi har hjälpt, pratat och sånt! och de hjälper en så mycket! mig iallaf!!!

så ett bra råd! ni som har diab o vill ha motivation, läs diabetes bloggar mm!!! de triggar en och hjälper en att förstå att man ej är ensam!!!man behöver ngng att prata med! ngng som förstår vad vi går igenomn o hur vi har de dagligen varje minutm sekund mm!!

 Här har jag en blogg som ja följer som jag bara äslskar! en tjej , Teija som bloggar om sin familj ,vars barn o man har diabetes, samt down symdrom.
Läs om henne här
:http://varannandag.bloggplatsen.se/

Teija är en tjej som alltid stöttat mig o gett mig energi o uppmuntran hela tiden under denna bloggtid!
ibland behöver man verkligen det stödet då man har nere dagar! då man klickar in på datorn så har hon alltid skrivit en snäll o omtänksam komentar!!!

tack Teija! du äår min insperations källa!!!!






Kommentarer
Postat av: Hanna

Har också gjort min skräckresa med min diabetes och det är sååå rätt det du skriver. Jag har gjort en favoritlista med diabetesbloggar som jag följer och helt plötsligt är det ok att engagera sig i blodsocker och insulin igen...Börjat skriva om min diabetes (haft den i 22 år nu) och det är så skönt att få feedback!

2010-09-26 @ 11:40:43
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Emma

Det är väldigt lätt att känna sig ensam om det här! Å så läser man att någon annan också svängt i bs, ätit nått gott, och pyssel vid träning m,m så känner man att det är ju faktiskt inte bara jag som har detta att kämpa med. Det är skönt tycker jag. Och så får man tips om saker och man blir peppad!! Det är bra!! Jag började sköta mig först när jag fick byta till vuxen då min nya läkare sa till mig att det är nog bra om du försöker att gå ner lite i Hba1c och då var det ändå inte katastrof men idag skulle jag aldrig kunna ligga över en viss gräns för man är mer mån och kan bero på ålder å mognad också. Plus att det är viktigt att man får bra hjälp på sin mottagning. Trivs man inte där så kanske det blir svårare. Men jag är jätte nöjd där jag går idag. Dom är jätte snälla!

2010-09-27 @ 19:48:23
URL: http://emmazorro.blogg.se/
Postat av: catta

Hanna: ja svarade dig i din blogg men skriver lite här med!: de är bvra att vi hjälper varandra!!!

ja har med mina favvo bloggar, de som man ständigt kollar o ger en positiv enegi tbcx!!!



Emma: ja eller hur är de så!!.. att få bra wstöd o hjälp från ens ssk o läkare. är A och Ö... men mest från ssk då man endast träffar läakren typ en gng om året!!!



ja har en sådan bra ssk som jag kan ringa vid minsta lilla!

har även märkt att man lär sig snabbt att ta hand om sin diabetes själv sedna bara ha ssjk som en hjälp vid behov:) kanske fel men för mig funkar det!!!



skall snart skicka in nya prover o hoppas de e ok!

vart går du ngng stans? sthlkm?

kramcatta

2010-09-27 @ 19:56:51
URL: http://diabetesochtraning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0